onsdag den 9. februar 2011

THE SKELETON KEY (2005)

Jeg elsker når jeg engang imellem får en film mellem hænderne som jeg intet aner om på forhånd. Det her var en af dem, og det var en god oplevelse. Det er jeg så nu i gang med at ødelægge for dig der læser dette. Bid mig, jeg fortjener det.
Caroline Ellis (spillet af søde Kate Hudson) er en ung sygeplejerske, der tager job hos et ældre ægtepar, hvor manden skal plejes de sidste måneder inden hans forventede død. Manden har fået et slagtilfælde, og sidder nærmest paralyseret i sin kørestol det meste af tiden. Kvinden er en gammeldags "southern woman", og er ikke meget for at ansætte Caroline, som hun ikke mener vil "forstå huset". Men den unge advokat, Luke, der er ansat til at få styr på parrets papirer (testamenter og den slags) anbefaler hende.
Ved ansættelsen får Caroline udleveret en skeleton key, en nøgle der passer til samtlige døre i huset, som ellers alle har hver deres nøgle. Caroline opdager dog at der er en enkelt dør, nemlig døren til loftet, som nøglen ikke kan åbne. Der går lidt detektiv i hende, og da hun får adgang til loftet må den ældre kvinde fortælle husets historie. Og herfra er det så en sump af voodoo, hoodoo og generel sydstatsstemning.
Personligt er jeg helt vild med sydstatsstemningen - maden, musikken, magien... Og filmen er et godt eksempel på at der ikke behøver at være spandevis af blod i en gyser. Rigtig vellykket film. 5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar