torsdag den 26. august 2010

DEATH RACE 2000 (1975)

Ja, det er vel nok at strække det lidt langt at kalde DEATH RACE 2000 en horror film, men jeg undskylder mig med at den har været dækket i Fangoria (retrospektiv artikel tilbage i #277, oktober 2008), og at der faktisk er en god del gory scener - ikke excessive, men alligevel...
Året er 2000, og årets death race er igang. Favoritterne er Frankenstein (David Carradine) og Machine Gun Joe Viterbo (Sylvester Stallone). Dødsløbet går ud på (ikke ulig the Cannonball Run) at komme så hurtigt som muligt tværs over Amerika. Meget ulig Cannonball Run får man dog point for at dræbe fodgængere og andet godtfolk undervejs, og det er selvfølgelig her de gory scener kommer i spil, selvom ikke alle drab er lige blodige. Årets løb besværliggøres yderligere af at en gruppe modstandsfolk gør alt hvad de kan for at sabotere løbet.
Paul Bartel har instrueret, og Roger Corman har produceret. Ifølge artiklen i Fangoria lavede Bartel oprindeligt en film der var noget mere fokuseret på humoren, hvorefter Corman tilføjede flere af de blodige optrin. Artiklen kan desuden oplyse at tænderne forrest på Frankensteins bil blev ved med at falde af - og at de iøvrigt var ben fra danske møbler. Det er da lidt sjovt, set med danske øjne.
Jeg kunne personligt godt have ønsket nogen flere blodige scener, men på den anden side elsker jeg altså bare den her type film, så det bliver til 4 stjerner fra min side.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar