fredag den 24. september 2010

NEAR DARK (1987)

Kathryn Bigelow er en interessant instruktør; hun er vel nok den eneste kvindelige instruktør der laver "mandefilm" - som fx. denne vampyr-roadmovie, som har en ganske tydelig western-feeling.
En aften/nat møder Caleb vampyrpigen Mae. Han forelsker sig i hende, og hun kan ikke modstå at bide ham, hvorved han bliver vendt. Næste morgen samles han op af Maes "familie" og bliver viklet ind i en del voldelige episoder, hvor han må bevise at han er værd at holde i live. Imens leder hans far og søster efter ham, og han må vælge mellem sine to familier.
Det er en ret simpel historie med masser af action og meningsløs vold, men det er eddersparkeme underholdende at se på. At der samtidig er en lille rolle til Troy Evans (fra min yndlings TV serie "Twin Peaks") er bare yderligere et plus. Jeg ender på 5/6 stjerner.

Der er en remake på vej i 2012, 25 år efter den oprindelige film. Den får nok lidt svært ved at leve op til originalen, er jeg bange for, men jeg glæder mig nu alligevel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar